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Verhaltenssüchte
Behavioural Addictions
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Christiane Eichenberg
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • E-Mental Health
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Christiane Eichenberg (eichenberg@sfu.ac.at

Projektteam:

Marie-Theres Haas, BSc.; Winnie Posselt, BSc. 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Behavioral addiction is a new term, meaning an excessive, rewarding behavior with attributes of mental addictions. Object of pathology is users’ action not the medium itself. A huge progress for this field is the inclusion of behavioral addictions into DSM V as a clinical entity. To the chapter „substance-related disorders“, a new term was added, namely „addiction and related disorders“ (gambling, behavioral addictions integrated). Other behavioral addictions are not mentioned in DSM V so far. Pathological internet-usage was mentioned in the Annex to stimulate further research. This research project is willing to contribute on that topic by exploring the aetiopathogenesis of sexual- and internet-addictions on a more detailed level.

Project objectivesMuch-discussed question: Is Internet-addiction an independent clinical entity or do we have to consider it as a part of other mental disorders? On the one hand neurobiological research can contribute to the answer by examining the equivalence of substance-related disorders and behavioral addictions. On the other hand we can find contributions from attachment research as well. Objective of this study is to explore the connection between attachment styles and internet usage. In a mixed-method approach, a quantitative (survey) plus a qualitative approach (Rorschach-Test) will be conducted. In the field of sexual addictions a larger amount of empirical data on aetiopathogenesis has been examined so far (in comparison with internet-addictions). Still missing is a gender-specific perspective. This gap will be closed by conducting a multimodal study (questionnaire-practice, followed by interviews with selected cases).

Publications
Eichenberg, C., Dyba, J., & Schott, M. (2017). Bindungsstile, Nutzungsmotive und Internetsucht. Psychiatrische Praxis, 1, 41-46.
Verhaltenssucht ist ein relativ neuer Begriff für exzessive, belohnende Verhaltensweisen, die Merkmale einer psychischen Abhängigkeit aufweisen. Die Bezeichnung Verhaltenssucht macht die Handlungen des Nutzers, d.h. die Nutzung, und nicht das Mittel (oder Medium) zum Objekt der Pathologie. Ein Fortschritt im Sinne der Anerkennung der Verhaltenssüchte als klinische Entität ist, dass in der neusten Auflage des DSM V Verhaltenssüchte explizit mit aufgenommen wurden. So erhielt das bisherige Kapitel „Substance-related Disorders“ eine neue Bezeichnung und zwar „Addiction and Related Disorders“. Hier wurde auch die Glücksspielsucht als erste Verhaltenssucht integriert.
Andere Verhaltenssüchte fanden bisher noch keine explizite Berücksichtigung, jedoch wurde z.B. die pathologische Internetnutzung im Anhang des DSM aufgeführt, was als Anregung dient, die weitere Forschung zu stimulieren.
Das vorliegende Forschungsprojekt will hierzu einen Beitrag leisten, indem zum einen die Internetsucht und zum anderen die Sexsucht hinsichtlich ihrer Ätiopathogenese näher erforscht werden sollen.

ProjektzieleEine der im Zusammenhang mit der Internetsucht bereits seit vielen Jahren diskutierte Frage betrifft die der Eigenständigkeit der Störungsbilds: Ist die „Internetsucht“ eine eigenständige klinische Entität oder vielmehr ein Begleitsymptom anderer psychischer Erkrankungen? Hier kann zum einen die neurobiologische Forschung zu Antworten beitragen, die den Fokus auf Untersuchungen zur Frage der Äquivalenz von substanzgebundenen Süchten und Verhaltenssüchten hat. Zum anderen kann aber auch die Bindungsforschung herangezogen werden. So hat eine Studienserie zum Ziel, den Zusammenhang von Bindungsstilen und problematischem Internetnutzungsverhalten zu untersuchen. Im Sinne der Methodentriangulation wird zum einen ein quantitativer (Fragebogenstudie), zum anderen ein qualitativer Zugang (Rorschach-Test) gewählt.
Zur Sexsucht liegen vergleichsweise mehr empirische Untersuchungen zu Ätiopathogenese vor. Allerdings fehlen Studien unter geschlechtsspezifischer Perspektive. Dieses Forschungsdesiderat soll mit einer multimethodalen Studie (Fragebogenverfahren; anschließend Interviews ausgewählter Fälle) ein Stück weit geschlossen werden.

Publikationen
Eichenberg, C., Dyba, J., & Schott, M. (2017). Bindungsstile, Nutzungsmotive und Internetsucht. Psychiatrische Praxis, 1, 41-46.
What helps the helpers: Needs, barriers, resources
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychologie
ProjektleiterIn: Prof. Dr. David Becker
Projektlaufzeit: 01.01.2016 - 31.12.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Migration
ProjektleiterIn:

Prof. Dr. David Becker 

Projektteam:

Petra Kühnauer (kuehnauer@sfu-berlin.de); ◾Josephine Jacobi 

KooperationspartnerIn:

Kate Sheese (SFU Berlin / City University of New York), implemented as part of the GIZ regional programme “Psychosocial Support for Syrian and Iraqi Refugees and Internally Displaced People” in cooperation with the International Psychoanalytic University Berlin (IPU) and the Sigmund Freud University Berlin (SFU)

Projektlaufzeit:

01.01.2016 - 31.12.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Working with refugees and displaced people in crisis and conflict contexts is a highly challenging task and often personally burdensome. Self and staff care, therefore, are considered to be important issues for any organization involved with humanitarian aid and/or development cooperation, e.g. community work, health care and education. However, it is not always clear:
  • what kind of support actually protects and promotes staff well-being under such stressful conditions,
  • what staff themselves consider to be important and effective,
  • how support can be implemented in organizational structures and routines shaped by emergencies,
  • to what extent cultural and gender-related dynamics must be considered, and
  • how donor organizations incorporate these issues into their approaches.
Our research project aims at developing and/or improving staff care for projects working with refugees and displaced people in the regional context of the Syrian and Iraqi crises, specifically in Iraq, Jordan, Lebanon and Turkey.

Our research project focuses on these issues in four steps:
  1. Finding out realities, needs and wishes of project staff, and getting to know the structures already in place, their limits and their usefulness.
  2. Figuring out what needs to change for whom and collaboratively developing effective support structures with project staff for the different working contexts and cultural environments.
  3. Implementing these changes in selected projects in Turkey, Iraq, Lebanon, and Jordan and jointly assessing long term usefulness.
  4. Consolidating the experiences and findings by outlining a concept for culture-sensitive, effective, and sustainable staff care structures for any project working in the region.
Psychotherapy in different countries
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 31.12.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Anna Dourdouma, (PhD, Greece); Branka Milic, (MA, Serbia); Igor Okorn, (PhD, Slovenia); Snezana Petrovic, (PhD, Serbia); Erzsebet Fanni-Toth, (Postdoc) 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 31.12.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
In this research circle we (coordinator/supervisor Kathrin Mörtl and independent MA and PhD students) are studying psychotherapy worldwide from different perspectives: historical development, patients´experiences in specific therapy modalities and legal aspects of psychotherapy. So far we have works from Greece, Serbia, Slovenia, Slovakia/Hungary. Focus on qualitative methods.
Studie der Sozialen Repräsentationen des Gehorsams und Ungehorsams junger Erwachsener
coming soon
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft, Psychologie
ProjektleiterIn: Dr. Maura Pozzi; Prof. Francesco Fattori; Dr. Amrei C. Zopf-Jörchel; Dr. Omar Gelo
Projektlaufzeit: 01.02.2013 - 31.01.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Kulturpsychologie
Themenbereich:
  • Erinnerungskulturen
ProjektleiterIn:

Dr. Maura Pozzi; Prof. Francesco Fattori; Dr. Amrei C. Zopf-Jörchel; Dr. Omar Gelo 

Projektteam:

Simone Curly, MSc.; Dominik Mihalits, BSc.; Michael Mitterwallner, BSc. 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.02.2013 - 31.01.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
Die Studie der Sozialen Repräsentationen des Gehorsams und Ungehorsams junger Erwachsener gilt dem Interesse der Beziehungsgestaltung zwischen individuellen Personen und Autoritäten. Hierzu setzt die Studie mittels des theoretischen Konzeptes der Sozialen Repräsentationen (Moscovici, 1961) bei der konkreten Ebene der alltäglichen Bedeutungsgehalte und Sinnstrukturen von Gehorsam und Ungehorsam an. Ziel der Studie ist eine qualitative länderübergreifende Erhebung und Untersuchung der Sozialen Repräsentationen von Gehorsam und Ungehorsam junger Erwachsener, um sowohl die Struktur als auch den Inhalt dieser Begrifflichkeiten innerhalb von und zwischen Ländern zu vergleichen. Hierdurch sollen die Hauptmerkmale des heutigen Verständnisses von Gehorsam und Ungehorsam als auch in weiteren Schritten ein besseres Verständnis der Beziehungen zwischen Personen und Autoritäten erlangt werden. Beteiligte Länder sind derzeit Italien mit der Projektleitung von Dr.in Maura Pozzi und Prof. Francesco Fattori (Katholische Universität, Mailand), Großbritannien (University of East London) und die USA (East Carolina University).
Organization of psychosocial care for people with cancer and long-term ill children and youth in Celje region
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Društvo Srečališče; Mag. Miran Možina
Projektlaufzeit: 01.09.2012 - 31.08.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Društvo Srečališče; Mag. Miran Možina 

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2012 - 31.08.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
We investigate patients’ needs in CGH in order to prevent their psychological traumas due to the disease and direct them towards psychosocial care activities. Therefore we build strong NGO network, create educational centre for volunteers and evolve group psychotherapy innovative model for reintegration of users back to society.
Mindfulness and Psychotherapy
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Žan Rojc
Projektlaufzeit: 01.09.2015 - 31.08.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Žan Rojc (zan.rojc@gmail.com

Projektteam:

Mag. Miran Možina 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2015 - 31.08.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
in-depth evaluation of a mindfulness program (workshop) intended for students of psychotherapy

The purpose of this research is an in-depth evaluation of a mindfulness program (workshop) intended for students of psychotherapy, which consists of eight two and a half hour long sessions. This qualitative research will be based on students’ reports (mindfulness experience diaries) and individual interviews at the end of the programme. One month after finishing the mindfulness program a focus group will be conducted in the spirit of participatory research, which will provide us with participants’ feedback on preliminary results of the research.
Transcultural Mindfulness (TM)
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Gerald Virtbauer
Projektlaufzeit: 01.02.2016 - 01.02.2022
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Dr. Gerald Virtbauer (gerald.virtbauer@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

Oxford Centre for Buddhist Studies, www.ocbs.org; Oxford Mindfulness Centre, www.oxfordmindfulness.org

Projektlaufzeit:

01.02.2016 - 01.02.2022

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
TM is Dr Virtbauer’s habilitation project in transcultural psychotherapy at the SFU. A new transcultural approach to mindfulness is developed. Mindfulness meditation is an ancient Buddhist practice that has been integrated into Western psychotherapy, psychology, and medicine. Mindfulness plays an increasingly important role in Western health systems. It is particularly useful in the prevention and treatment of stress-related illnesses and disorders. Many Buddhist scholars consider the Buddhist Pali canon the earliest corpus of Buddhist literature, recorded in the middle Indo-Aryan language of Pali. It includes the texts on mindfulness that have played the key role in the reception and integration of this originally Buddhist practice in Western clinical settings. TM reflects on mindfulness from the perspectives of Pali-Buddhist studies and Western clinical psychology and psychotherapy. TM compares the theoretical and practical approaches to mindfulness in Pali Buddhism with the Western clinical approaches to mindfulness. This comparison is of great importance for the further development of the theory and application of mindfulness meditation in the West. Though mindfulness is widely applied in some European countries in clinical settings there is still a lot of confusion about the meaning and practice of mindfulness in its Buddhist root texts. TM fills a critical gap in the current academic discourses on clinical mindfulness, where the need for a more precise understanding of mindfulness’s Buddhist roots has come to the fore. In this way TM also shows new possibilities of applying and integrating mindfulness in Western society. Theoretical and practical research methods are combined. The theoretical work focuses on descriptive and comparative dimensions. Buddhist mindfulness (Pali „sati“) is analysed, interpreted, and described in a way that is understandable to Western clinicians. Sati is compared in-depth with the current Western clinical concepts of mindfulness. The fieldwork in the UK, Sri Lanka, and India employs interviews with mindfulness experts (both Buddhist and clinical) and participatory observation in the field (in Buddhist monasteries and meditation centres where mindfulness is practised). The research is methodologically based on contemporary approaches to the descriptive phenomenological psychology and the phenomenology of religion. The project’s outcomes will be of great use to the increasing number of Western people that want to include mindfulness into their lives. The development of TM will be a mayor contribution to the clinical mindfulness discourses. It will stimulate further discussion and research. It will play an important role in the training of future mindfulness scholars and scientists. Mindfulness is a young field in Western science that has developed in an increasingly interdisciplinary direction in the last years. TM will be the first comprehensive source for studying mindfulness interdisciplinarily based on its Buddhist roots.

Academic advisors
Ven. Dr Khammai Dhammasami (University of Oxford)
Prof. Richard Gombrich (University of Oxford)
Prof. Giselher Guttmann (SFU)
Dr John Peacocke (University of Oxford)
Prof. Johannes Reichmayr (SFU)
Dr Sarah Shaw (University of Oxford)
Dr Jan Westerhoff (University of Oxford)
Prof. Mark Williams (University of Oxford)
Prof. Stefano Zacchetti (University of Oxford)
Neuropsychiatrie
Neuropsychiatry
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Doz. Dr. med. Dr.scient. Raphael M. Bonelli
Projektlaufzeit: 31.05.2013 - 31.05.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Doz. Dr. med. Dr.scient. Raphael M. Bonelli (raphael.bonelli@sfu.ac.at

Projektteam:

OA Dr. med. Christoph Stepan; Ass. Dr. med. Katharina Schnopfhagen; Dr. Stefan Lilek; Mag.a Petra Marksteiner-Fuchs; Dr. Martin Michl; Victoria Fender; Kurt Zwettler; Regina Pichler; Andrea Horvath 

KooperationspartnerIn:

European HD Networks (EHDN); REGISTRY Steering Comittee und im Scientific and Bioethics Advisory Committee (SBAC); Österreichischen Huntingtonhilfe (ÖHH);

Projektlaufzeit:

31.05.2013 - 31.05.2015

Drittmittel:

keine angegeben

Beschreibung:
Focus of this research group’s work is Huntington’s disease, HD. HD is an autosomal-dominant transmitted, neurodegenerative disease with a prevalence of 6-12 affected/100.000 people in Austria. Cause is a mutation of the Huntington-genome on Chromosome 4, leading to an increase in apoptosis of neural cells. HD leads to a trias of symptoms with neurological malfunctions (chorea, dystonia, motility disorder (eyes), gait disorder), psychiatric symptoms (depression, delusion, change of personality,…) and subcortical dementia. There is no causal therapy of HD existing so far. A symptomatic treatment of HD is possible to a limited extent, without stopping HD to progress. Recently published studies were not very significant due to low incidence.

Running projects


  • Cross-sectional behavioural analysis of 7.500 HD patients
  • Evidence-based analysis of therapy options in HD 2000-2014
  • Osteodensitometry in HD: an empiric study
  • Predictors of mental and physical quality of life in Huntington’s Disease (HD)
  • REGISTRY Substudy Frontal System Behavioral Scale (FrSBe)
  • REGISTRY Substudy Lifestyle factors
Results of Two Phase III Studies of Ethyl-EPA (Miraxion) for the Treatment of Huntington Disease

Closed project
Participation in the creation process of „Leitlinien Chorea“ of „Deutschen Gesellschaft für Neurologie“ 2011 completed: http://www.dgn.org/


Scientific congresses
8. Österreichischer Huntingtonkongress, SFU Wien, 21.06.2014


Publications

Michl M, Schnopfhagen K, Bonelli RM. Pridopidine in the pharmacological treatment of Huntington’s disease. Clinical Investigation July 2013, Vol. 3, No. 7, Pages 691-699 , DOI 10.4155/cli.13.54


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Forschungsschwerpunkt der Arbeitsgruppe ist die Erkrankung Chorea Huntington (Huntington’s disease, HD). HD ist eine autosomal-dominat vererbte, neurodegenerative Erkrankung mit einer Prävalenz von 6 – 12 Betroffenen /100.000 Personen in Österreich. Die Ursache der HD ist eine Mutation im Huntingtin-Gen am Chromosom 4, durch die es zu einer vermehrten Apoptose von Nervenzellen kommt. Bei HD kommt es zu einer Symptomtrias mit neurologischen Ausfällen (Chorea, Dystonie, Augenmotilitätsstörungen, Gangstörungen,…), psychiatrischen Symptomen (Depressionen, Wahnvorstellungen, Veränderungen der Persönlichkeit,…) und einer subkortikalen Demenz. Eine kausale Therapie der HD existiert bisher nicht, eine symptomatische Behandlung der HD ist nur begrenzt möglich, das Voranschreiten der Erkrankung ist damit jedoch nicht zu verhindern. Bis vor kurzem waren die Studien zu HD wegen zu kleiner Fallzahl nur mangelhaft aussagekräftig.
Psychodynamische Forschungen zum Burnout-Syndrom
Psychodynamic Research on Burnout Syndrome
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Doz. Dr. Raphael M. Bonelli
Projektlaufzeit: 01.02.2013 - 01.02.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Doz. Dr. Raphael M. Bonelli 

Projektteam:

Mag.a Petra Marksteiner-Fuchs 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.02.2013 - 01.02.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Aim of this study is a deep analysis and evaluation of psychodynamic studies focussing on burnout-syndrome therapy and prevention, published after 2000. Results will be systematized and transferred into a synergetic model for the purpose of burnout-syndrome therapy. Additionally the model will be consisting of insights gained from psychodynamic-organizatorial-consulting.
Die Studie macht es sich zum Ziel, die psychodynamisch ausgerichteten Studien, die vor allem seit dem Jahr 2000 zur Therapie und zur Prävention des Burnout-Syndroms entstanden sind, einer vertieften Lektüre und Auswertung zu unterziehen. Die Ergebnisse sollen in einem zweiten Schritt systematisiert und schließlich in ein synergetisches Modell zur psychodynamischen Therapie des Burnout-Syndroms überführt werden, das sich die Erkenntnisse der psychodynamischen Organisationsberatung zunutze macht.
Schulbegleiter-Entwicklung eines interdisziplinären Curriculums als Beitrag zur Inklusion
School companion development of an interdisciplinary curriculum, contributing to the inclusion
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.10.2013 - 01.05.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie und Entwicklungsforschung
Themenbereich:
  • Pädagogik und Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Katharina Steinke, MA; Mag. Markus Wrbouschek; Tsering Yangzom, cand. BA Pth. 

KooperationspartnerIn:

Univ.-Prof. Dr. Ute Ziegenhain; Univ.-Prof. Dr. Jörg Fegert; Dipl-Psych. Henriette Schneider-Hassloff; Dipl-Psych. Tanja Besier; Dipl-Psych. Annabel Zwönitzer; Dipl-Psych. Ruth Himmler; (all for child- and adolescent psychiatry/psychotherapy Ulm)

Projektlaufzeit:

01.10.2013 - 01.05.2015

Drittmittel:

Baden-Württemberg Stiftung in Deutschland

Beschreibung:
At least since the federal government has signed the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UN Disability Convention) on 26 March 2009, the concrete and comprehensive development of this requirement has been increasingly addressed in childrens’ and adolescents’ every day life.Technically and in particular under a developmental perspective, the need for an inclusive approach for the healthy growing up of children and adolescents is unquestioned. The task of school accompaniment is not a compulsory exercise and so far no description or conceptualization respectively is available on the professional background and qualification of school companions.The envisaged project is planned for three years and provides a two-step procedure. In a first step, the curriculum is developed and tested with professionals under the supervision of the project team at the university clinic of Ulm. Along with this step an evaluation is envisaged capturing both the satisfaction of professionals and objective knowledge increase as well as the impact on the practical activity. In a second step, the curriculum will be stabilized in a possibly modified form under a multiplier model. This model includes training of multipliers and the publication of the curriculum in the form of a handbook. The Vienna team takes on the qualitative analysis of interviews with school companions, parents, teachers, administrative representatives and employees from assigning entities. The qualitative analysis serves as basis for the preparation of the handbook. The analysis of qualitative data performed at the SFU is carried out in cooperation with the Department of Child and Adolescent Psychiatry and Psychotherapy in Ulm.

Output: (in progress)
Theses: Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Vienna)
Spätestens seit die Bundesregierung das Übereinkommen über die Rechte von Menschen mit Behinderungen (UN-Behindertenkonvention) am 26.3.2009 unterzeichnet hat, wurde die konkrete und umfassende Ausgestaltung dieser Forderung im alltäglichen Leben von Kindern und Jugendlichen zunehmend aktuell aufgegriffen. Fachlich und insbesondere unter einer entwicklungspsychologischen Perspektive steht die Notwendigkeit eines inklusiven Ansatzes für ein gesundes Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen außer Frage.Die Aufgabe der Schulbegleitung ist keine Pflichtaufgabe und es existiert bisher keine Beschreibung bzw. Konzeptualisierung dessen, was der berufliche Hintergrund und die Qualifizierung von Schulbegleitern sind.Das geplante Vorhaben ist auf drei Jahre angelegt und sieht ein zweischrittiges Vorgehen vor. In einem ersten Schritt wird das Curriculum entwickelt und unter Leitung des Projektteams am Universitätsklinikums Ulm mit Fachkräften erprobt. Vorgesehen ist in diesem Schritt zudem eine Evaluation, die sowohl die Zufriedenheit der Fachkräfte als auch objektive Wissenszuwächse sowie den Einfluss auf die praktische Tätigkeit erfasst. In einem zweiten Schritt wird das Curriculum in ggf. dann modifizierter Form im Rahmen eines Multiplikatorenmodells verstetigt. Zu diesem Modell gehören die Fortbildung von Multiplikatoren und die Veröffentlichung des Curriculums in Form eines Handbuchs. Die Wiener Arbeitsgruppe übernimmt die qualitative Analyse von Interviews mit Schulbegleitern, Eltern, Lehrern, Administrativen Beauftragten und Angestellte der zuweisenden Träger. Die qualitatitve Analyse dient als Grundlage zur Erarbeitung des Handbuchs. Die an der SFU ausgeführte Analyse der qualitativen Daten wird in Kooperation mit der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendlichenpsychiatrie und Psychotherapie in Ulm durchgeführt.

Output: (in progress)
Theses: Tsering Yangzom: Experiences of school assistants for children with special needs in Germany. (Bachelor Thesis, SFU Vienna)
Metaphernanalyse in der Psychotherapieforschung: Theoretische und methodologische Aspekte
Metaphor analysis in psychotherapy research: Theoretical and methodological aspects
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 31.12.2018
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Omar Gelo (omar.gelo@sfu.ac.at

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2013 - 31.12.2018

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Aim of this project is to analyze the existing international scientific literature on metaphor and psychotherapy with regard of 3 main research questions:
(1) Why metaphors in psychotherapy (research)?
(2) Which kinds of metaphors in psychotherapy (research)?
(3) How to identify metaphorical language within psychotherapy session transcripts.
Current problems and future perspectives are discussed.
Anhand einer Analyse der internationalen Literatur wird die Bedeutsamkeit der Metapher-Analyse in der Psychotherapieforschung in Bezug auf drei Hauptfragestellungen systematisch dargestellt:(1) Wieso Metaphern in der Psychotherapieforschung;(2) Welche Arten von metaphorischer Sprache in der Psychotherapieforschung;(3) Die Identifikation von metaphorischer Sprache in der Psychotherapieforschung. Aktuelle Probleme und Zukünftige Perspektiven werden diskutiert.
Emotional Vignettes – Women in Leadership Positions
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl
Projektlaufzeit: 01.03.2011 - 01.07.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Genderforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at

Projektteam:

Hanna Kirnoha, MA; Hans-Georg Maier, MA 

KooperationspartnerIn:

Prof. Leslie Greenberg (York University Toronto); Ass. Prof. Alberta Pos (York University Toronto); Prof. Almut Sellschopp (Munich)

Projektlaufzeit:

01.03.2011 - 01.07.2015

Drittmittel:

Breuninger Stiftung, Stuttgart /GER

Beschreibung:
Qualitative (narrative, biographical) interviews with women about their core emotional dilemmas in leadership positions and how they experience and cope with them. Samples from German and Canadian women, close collaboration with our Torontonian partners. Aim of the qualitative Grounded Theory Analysis is the identification of core dilemmas and coping strategies to present a set of typical problems. On basis of this, a Emotion Focused Coaching will be developed for women in leadership positions.

Publications:
Mörtl, K., Kirnoha, H., & Pos, A. (2013). Führungs-Positionen von Frauen. Eine qualitativ-empirische Typenbildung zu emotionalen Dilemmata. In: H. Breuninger & A. Sellschopp (Hrsg.): Von der Kunst der guten Führung (S.101-126). Stuttgart: Breuninger Stiftung Eigenverlag

Academic theses:
Maier, Hans Georg (2014): Frauen in Familienunternehmen. Eine Systemische Sicht der Dinge (SFU Wien, Master thesis)
Kirnoha, Hanna (2014): Dillemata and role positions of female leaders in family businesses (SFU Wien, Master thesis)

Presentations:
Kirnoha, H., Moertl, K., & Pos, A. (2014). Emotional dilemmata from women in ladership positions in family business. Poster presentation. Annual Meeting of the Society for Psychotherapy Research, Copenhagen, approx. 700 participants.
Hilfreiche und hinderliche Faktoren in der Psychotherapie in einer neuen Ambulanz
coming soon
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Kathrin Mörtl; Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl
Projektlaufzeit: 01.01.2011 - 30.09.2014
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Dr. Kathrin Mörtl (kathrin.moertl@sfu.ac.at); Ass.-Prof. MMag. Dr. Martin Jandl (martin.jandl@sfu.ac.at

Projektteam:

Nicole Aknin (info@sfu-paris.fr

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2011 - 30.09.2014

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
In einer Grounded Theory Analyse sollen Interviews mit allen beteiligten Personen einer neu eröff-neten Psychotherapie Ambulanz (SFU Paris) geführt werden (Patienten, Therapeuten, Studieren-de, Leiter). Das Ziel der Studie ist es einerseits dieses Model zu untersuchen und Verbesserungs-vorschläge für das Setting zu erarbeiten. Andererseits, gerade aus den Interviews mit Patienten, wird eine Evaluationsperspektive in das Projekt miteingebracht: Was erleben Patienten besonders hilfreich in der Therapie, was führt zu Erfolg, und was erleben Sie als hinderlich. Forschungsassis-tenten erhalten ein Training in qualitativen Methoden (Erhebung und Auswertung) am Standort Paris.
Die wissenschaftliche Nutzung des Nachlasses von Paul Parin und Goldy Parin-Matthèy
The scientific exploration of Paul Parin’s and Goldy Parin-Matthèy’s legacy
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr
Projektlaufzeit: 01.01.2010 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Historiographie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reichmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Projektteam:

Dr. Michael Reichmayr; Dr. Christine Korischek 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2010 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
Die wissenschaftliche Nutzung des Nachlasses von Paul Parin und Goldy Parin-Matthèy, der sich an der Sigmund Freud Privatuniversität befindet,  wird von mehreren Projekten getragen, deren erste Ergebnisse im Rahmen der Tagung zum 100. Geburtstag von Paul Parin im September 2016 der Öffentlichkeit vorgestellt werden. 

Reichmayr, Johannes (2016) (Hg.): Ethnopsychoanalyse revisited. Gegenübertragung in transkulturellen und postkolonialen Kontexten. Gießen (Psychosozial-Verlag).Reichmayr, Michael (2016) (Hg.): Augen Blicke West Afrika. Paul Parin als Fotograf. Gießen (Psychosozial-Verlag).Im Rahmen der Arbeiten zu einer Werkausgabe der wissenschaftlichen und literarischen Schriften von Paul Parin ist eine kommentierte Neuausgabe des Textes „Jagd – Licence for Sex and Crime. Erzählungen und Essays“ in Vorbereitung.
Validation of the self–report Questionnaire of Personality Disorders (VMO)
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Emil Benedik
Projektlaufzeit: 01.09.2015 - 01.01.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Emil Benedik (emil.benedik@gmail.com

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2015 - 01.01.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Validity study of the self–report Questionnaire of Personality Disorders (VMO-2) is based on nonclinical sample of psychotherapy students. In forthcoming year we would like to include the sample of psychology students in validation studies as well.

The self–report Questionnaire of Personality Disorders (VMO-2) was constructed on the basis of DSM-IV classification of personality disorders (APA, 1994), Beck’s theory of dysfunctional beliefs (Beck et al., 2004) and psychoanalytic theories of personality (Kernberg, 1986). The items in the VMO emphasize phenomenological (psychological) and dimensional aspects of personality disorders, in comparison to psychiatric criteria, which are symptomatic and categorical. The VMO is focused on the basic experiencing of self and others in specific personality types. It consists of 193 items which are divided in 11 clinical scales (Histrionic, Obsessive-compulsive, Avoidant, Dependent, Depressive, Narcissistic, Borderline, Antisocial, Paranoid, Schizoid and Schizotypal PD scale) and a validity (Lie) scale. The preliminary research studies supported internal consistency and construct validity by PDQ-IV (Benedik, 2004; 2008). The current study will examine the construct validity of VMO by comparison with the Inventory of Personality Organization (IPO; Lenzenweger, Clarkin, Kernberg and Foelsch, 2001) and the Personality Inventory for DSM-5 (PID-5; Derringer, Markon, Watson and Skodol, 2013). The IPO is a self-report instrument intended to measure a psychoanalytic concept of personality organization. The PID-5 was developed for direct assessment of the proposed personality trait system for DSM-5, alternative version for assessment of personality disorders. Validity study is based on nonclinical sample of psychotherapy students. In forthcoming year we would like to include the sample of psychology students in validation studies as well.
The relationship between personality and mental disorders in adult psychiatric outpatients
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Emil Benedik
Projektlaufzeit: 01.09.2015 - 01.01.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Emil Benedik (emil.benedik@gmail.com

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2015 - 01.01.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
This research will examine the correlation between PDs and symptomatic mental disorders in adult psychiatric outpatients as they are represented in personality self-report inventories.

Many empirical studies give evidence of co-occurrence of mental and personality disorders (PDs). On the other hand psychoanalytic models (egg. Kernberg, 1986) explain the relationship between personality and mental disorders. This research will examine the correlation between PDs and symptomatic mental disorders in adult psychiatric outpatients as they are represented in personality self-report inventories. The Personality Assessment Inventory (PAI; Morey, 2009) and the Questionnaire of Personality Disorders (VMO; Benedik, 2004) will be used. The PAI is complex personality measure that consists of different personality trait dimensions on the one and specific symptom scales on the other hand. The VMO is a self–report instrument that reflects phenomenology of PDs and is focused on the basic experiencing of self and others in specific personality types (Benedik, 2009). We expect that our results will confirm the relationship between phenomenological aspect of personality pathology and mental disorders according to psychoanalytic theories.
Die Geschichte des Alfred-Adler-Instituts München
coming soon
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken
Projektlaufzeit: 01.01.2013 - 31.12.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Historiographie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Mag. DDr. Bernd Rieken (bernd.rieken@sfu.ac.at

Projektteam:

Nina Arbesser-Rastburg 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2013 - 31.12.2015

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
Werdegang des ältesten individualpsychologischen Instituts in der Bundesrepublik, des Münchner Alfred-Adler-Instituts (AAIM)

Publikation: Arbesser-Rastburg, N. (2015). Der Münchner "Adlerhorst" im Wandel der Zeit - eine individualpsychologische Retrospektive. Die Geschichte des Alfred-Adler-Instituts München. Psychotherapiewissenschaft in Forschung, Profession und Kultur, Bd. 12 (Hrsg.: Bernd Rieken). Münster-New York: Waxmann.
Wenn der Prozess misslingt – empirische Studie zu Therapieabbrüchen
coming soon
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.01.2014 - 31.12.2015
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Katharina Kronsteiner 

KooperationspartnerIn:

SFU Ambulanz

Projektlaufzeit:

01.01.2014 - 31.12.2015

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
Anhand der Daten aus der SFU-Ambulanz werden Faktoren des Therapieabbruchs untersucht (quantitative Untersuchung)
Phenomenological changes in perception due to breath meditation
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Gerald Virtbauer
Projektlaufzeit: 01.09.2014 - 31.12.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Dr. Gerald Virtbauer (gerald.virtbauer@sfu.ac.at

Projektteam:

Team Studierende 

KooperationspartnerIn:

The Oxford Centre for Buddhist Studies (OCBS; www.ocbs.org)

Projektlaufzeit:

01.09.2014 - 31.12.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
The aim is to qualitatively explore the changes in perception due to Buddhist breath meditation 

This project accompanies the Transcultural Mindfulness Lab (TML) in the international psychotherapy science programme. The aim is to qualitatively explore the changes in perception due to Buddhist breath meditation (Pāli ānāpāna-sati, ‘mindfulness of in- and out-breathing’), whose basics the TML students learn over the period of one academic term. Based on clear briefs participants’ written descriptions (with guidance regarding content focus and word length) are analysed with descriptive phenomenological psychological methods. Additional phenomenological lifeworld interviews may be employed to clarify details.
Bedrohung Patient
coming soon
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.01.2015 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Prozessforschung
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Carmen Auer, BA 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.01.2015 - 31.12.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
coming soon
empirische Untersuchung zu aggressivem Patientenverhalten im psychotherapeutischen Einzelsetting
Developing Mindfulness in Systemic Psychotherapy Trainees
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Miha Černetič
Projektlaufzeit: 01.09.2012 - 31.08.2016
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Dr. Miha Černetič (miha.cernetic@amis.net

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2012 - 31.08.2016

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
The research question of this project is: What are the consequences of a one-year program of mindfulness training for systemic psychotherapy trainees‘ level of mindfulness and for their psychological well-being? In available literature, positive effects of mindfulness training on psychotherapy trainees are documented, while the aim of our research is to broaden these findings in some important aspects. Methodologically, this pilot study is an uncontrolled naturalistic experiment.
Edelweiß
Edelweiß
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof. Dr. Johannes Reihmayr
Projektlaufzeit: 01.03.2012 - 01.02.2013
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Arbeit und psychische Gesundheit
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof. Dr. Johannes Reihmayr (johannes.reichmayr@sfu.ac.at

Projektteam:

Dr. Monika Lengauer; Univ.-Ass. Zuzana Kovacovsky, MSc. 

KooperationspartnerIn:

Verein der Freunde des Nationalparks Hohe Tauern; Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol

Projektlaufzeit:

01.03.2012 - 01.02.2013

Drittmittel:

Jacobs Foundation Schweiz

Beschreibung:
coming soon
ransdisziplinäre Kooperation mit mehreren Partnern (Nationalparkverwaltung Tirol, die Caritas der Erzdiözese Wien, das Land Tirol ). Die SFU wurde mitder Begleitevaluation betraut.Ziel des Projektes war es, 20 unbegleitete jugendliche männliche Flüchtlinge mittels eines Bündels von Maßnahmen bei ihrer beruflichen Integration in Österreich zu unterstützen. Weitere Schwerpunkte: der Förderung sozialer Schlüsselkompetenzen und kulturellen Lernens durch Naturvermittlungsangebote sowie Schaffung interkultureller Austauschmöglichkeiten direkt im Nationalpark Hohe Tauern.
Der Einfluss von sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten/der Psychotherapeutin
The Impact of Visible Signs of Therapist´s Religious Affiliation on Psychotherapy
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar
Projektlaufzeit: 01.01.2014 - 31.12.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Psychotherapie und Gesellschaft
Themenbereich:
  • Religion und Psychotherapie
ProjektleiterIn:

Univ.-Prof.in Dr.in Brigitte Sindelar (brigitte.sindelar@sfu.ac.at

Projektteam:

Mag. Oliver Braunger; Dr. Stefan Tweraser; Univ.-Prof. Dr. Kurt Greiner; Univ.-Prof. Dr. Alfred Pritz; Mag. Eva Pritz; Team studentische Hilfskräfte 

KooperationspartnerIn:

Mag. Miran Mozina, SFU Ljubljana; psychotherapeutische Ambulanzen der SFU; psychotherapeutische Ausbildungsvereine in Österreich

Projektlaufzeit:

01.01.2014 - 31.12.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
Background
Being free to choose a therapist according to personal preferences is one of the central client rights in psychotherapy. The psychotherapeutic outpatient clinic of the Sigmund Freund Privat Universität (SFU) in Vienna does offer easy and subsidized access to psychotherapy, but due to organizational limitations clients are not able to select their therapist as freely as they could in private practice. Some students display a visible sign of their religious affiliation when working at the psychotherapeutic outpatient clinic.

Research question
This leads to question how visible sign of religious affiliation influence the establishment of the client-therapist-relationship. The leadership team of the SFU outpatient clinic as well as the teaching staff at the SFU had rather definitive but controversial perspectives on this issue, but empirical research to support the discussion could not be found.

Study design
Empirical research was used to gain an understanding of how such visible sign of religious affiliation are being perceived and how they influence the establishment of the client-therapist-relationship. A questionnaire displaying people with visible signs of religious faith has been presented to 222 clients and 342 non-clients. These easy to understand graphical references of religion enabled the researchers to conduct this study independent of linguistic barriers or limitations.

Findings and discussion
The analysis of the results shows, that both clients and non-clients are influenced by visible signs of religious faith when evaluating potential therapists. Organizations (like therapeutic clinics), therapists and therapists in training need to be aware of this influence and sensibly consider it in their work.
quantitative empirische Studie zum Einfluss des Tragens von Zeichen der Religionszugehörigkeit auf die therapeutische Beziehung, auf die Akzeptanz des Psychotherapeuten durch den Patienten. Einbezogen sind PatientInnen der SFU-Ambulanz, PsychotherapeutInnen sowie PsychotherapeutInnen in Ausbildung und Ausbildende. Verlängerung der Studie  für eine Follow-Up-Studie angesichts der Terror-Anschläge der letzten beiden Jahre. 

Untersucht wird der Einfluss von sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten bzw. der Psychotherapeutin auf die psychotherapeutische Behandlung. Das Tragen sichtbarer Zeichen einer Religionszugehörigkeit löst heftige Kontroversen in unterschiedlichsten Lebensbereichen aus, wie zum Beispiel die Diskussionen um das Tragen eines Kopftuches. Auch wenn der Themenkreis Religion und Psychotherapie von Beginn der westlichen Psychotherapie bis heute wissenschaftliches Interesse erweckt, fehlen bislang repräsentative empirische Studien zur Frage, inwieweit sichtbare Zeichen der Religionszugehörigkeit des Psychotherapeuten bzw. der Psychotherapeutin Einfluss auf die psychotherapeutische Behandlung nimmt. Theoretische Überlegungen zu Besonderheiten in Übertragung und Gegenübertragung, eventueller Einschränkungen von Projektionsmöglichkeiten werden vor allem in tiefenpsychologischen Psychotherapiemethoden diskutiert.In dieser quantitativen empirischen Studie an der psychotherapeutischen Ambulanz der SFU  wird mittels eines Bilderfragebogens erhoben, ob Patientinnen und Patienten, in Ausbildung befindliche und eingetragene Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten, Lehrtherapeutinnen und Lehrtherapeutinnen sichtbaren Zeichen der Religionszugehörigkeit der Psychotherapeutin und des Psychotherapeuten als hinderlich für den psychotherapeutischen Prozess erachten. Diese Fragestellung erscheint insbesondere im Zusammenhang mit Settings, die keine freie Therapeutenwahl zulassen, wie zum Beispiel institutionelle Setting, von Bedeutung. Die Vorgabe eines Bilderfragebogens wurde gewählt, um durch die Präsentation gezeichneter Bilder von Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten, die Zeichen ihrer Religionszugehörigkeit sichtbar tragen, einen gleichbleibenden Stimulus zur Fragestellung zu setzen.
Buddhism: Science and Medicine
Projektstatus: Laufend
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Gerald Virtbauer; Mag. Andreas Schulz
Projektlaufzeit: 01.01.2014 - 01.09.2021
Forschungsschwerpunkt:
  • Grundlagenforschung der Psychotherapiewissenschaft
Themenbereich:
  • Kultur und Interkulturelles
ProjektleiterIn:

Dr. Gerald Virtbauer (gerald.virtbauer@sfu.ac.at); Mag. Andreas Schulz (akj.schulz@yahoo.de

Projektteam:

Dr. Christine Korischek; Univ.-Doz. MMag. Dr. Hisaki Hashi; Univ.-Prof. Dr. Friedrich Wallner 

KooperationspartnerIn:

Beijing University for Chinese Medicine and Pharmacology; Chulalongkorn University, Bangkok; Hokkaido University; Institut für Philosophie der Universität Wien; Leopold-Franzens-Universität Innsbruck;Museum of Natural History Vienna; Research Center for Traditional Chinese Medicine, Oftersheim, BRD; Shanghai University of Traditional Chinese Medicine; Thammasat University Bangkok; Universidad de Oviedo (Spanien); World Buddhist University, Bangkok

Projektlaufzeit:

01.01.2014 - 01.09.2021

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
This is a joint project between the Department of Philosophy of the University of Vienna and the SFU Department of Transcultural and Historical Research in Psychotherapy. The aim of this project is to critically reflect on the reception of Buddhism in Western science, particularly in medicine and the psychological sciences. Based on the dialogue with international experts, the understanding of the indigenous Buddhist approach to mental and physical health and its role in Western cultures and societies is explored.
Establishing the Centre for Behavioural Addictions Research at SFU Ljubljana
Projektstatus: Abgeschlossen
Fakultät: Psychotherapiewissenschaft
ProjektleiterIn: Dr. Matej Černigoj
Projektlaufzeit: 01.09.2015 - 31.08.2017
Forschungsschwerpunkt:
  • Anwendungsbezogene PTW-Forschung
Themenbereich:
  • Störungsspezifische Forschung
ProjektleiterIn:

Dr. Matej Černigoj (matej.cernigoj@guest.arnes.si

Projektteam:

 

KooperationspartnerIn:

keine

Projektlaufzeit:

01.09.2015 - 31.08.2017

Drittmittel:

keine

Beschreibung:
The aim of the project is to establish the Centre of Behavioural Addictions Research at SFU Ljubljana, with the emphasis on the inner experiencing of the people affected. First-person or phenome-nological research will therefore be the main paradigm. Later on, the Centre could expand to provide psychological treatment for behavioural addictions.